Csak a szépirodalom szép irodalom?

 


Elég vitatott téma az olvasó közösségen belül, hogy baj-e az, ha valaki nem annyira kedveli a szépirodalmat? Miután az iskolában a legtöbb magyar tanár azt közvetíti a diákok felé, hogy a klasszikusok számítanak „igazi” könyveknek, minden ember fejében él ez a gondolat. Ez a kötelező olvasmánylista összeállításából is látszik. De tényleg csak a szépirodalmi művek számítanak értékesnek?

Erre az az egyértelmű válaszom, hogy nem!



A szépirodalmat egy külön kategóriaként kell kezelnünk, amit vagy szeretünk, vagy inkább elkerülünk. Olyan könyveket sorolnék ide, amiket nehezebb értelmezni, a felszín alatt mélyebb jelentés húzódik, a nyelvezete régiesebb vagy valamilyen súlyosabb témát dolgoz fel, összegezve irodalmi jártasság, háttértudás szükséges az olvasásukhoz. Ezzel szemben a könyvesboltokban, könyvtárakban rengeteg olyan kötet sorakozik a polcokon, ami nem tartozik ide. Ezeket a könyveket sokszor emlegetik ponyvaként, de belegondolva már az elnevezés is negatív tartalmat hordoz, lenéző attitűdöt közvetít, ezért én nem is szívesen használom ezt a szót. Szerintem nem az határozza meg egy mű értékét, hogy milyen intellektuális képességekre van szükségünk az elolvasásához. Habár más a kezünkbe venni Suzanne Collins-tól az Éhezők Viadala sorozatot és Kertész Imre Sorstalanság című kisregényét, de pont azért, amiért ennyire különbözőek, nem is szabad őket összehasonlítani.


A hangsúly az olvasáson és a könyvek szeretetén van. Én hiszek abban, hogy mindegy, mit olvasunk, a lényeg, hogy örömöt leljünk benne. És előfordul, hogy ezt az elégedettséget nem adja meg valakinek a szépirodalom. Én mostanában érzem azt, hogy elég éretté váltam ahhoz, hogy szórakoztassanak a nehezebb könyvek is, ezért az utóbbi időben számos klasszikus regényt olvastam. Az a tapasztalatom, hogy a legtöbb szépirodalmi mű sok évvel ezelőtt íródott - ez is fokozhatja a megértés bonyolultságát – az időbeli távolság pedig nehezíti az azonosulást. Ez könnyen elronthatja az élményt, kevésbé élvezhetővé téve az olvasást, de természetesen ez az írótól is függ.

Az volt a célom ezzel a bejegyzéssel, hogy rávilágítsak arra, hogy nem csak a szépirodalom tekinthető irodalomnak, és mellőzése nem azt jelenti, hogy valójában nem is számítunk olvasónak, mert a lényeg nem az, hogy mit olvasunk, hanem az, hogy mennyire szeretünk olvasni.




Megjegyzések

  1. Abszolút egyet kell veled értsek, egy ideje már én is gondolkodtam azon, hogy ezt meg kéne már valakinek fogalmaznia, köszönöm, hogy megtetted!❤️ Az viszont számomra sosem volt kérdés, hogy mindenki, aki olvas, olvasó. Már csak büszkén fel kell vállalnia mindenkinek🥰

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy célba ért az üzenetem!❤️

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Minden egy esküvővel kezdődik, majd minden egy esküvővel zárul...

Könyv a csodákról - Tökéletlen szentek

Olvasás 24 órán keresztül? - Readathon élménybeszámoló