Hogyan készülnek a képeim?

Mielőtt belevetettem magam a blogolásba, Instagramon indítottam el @gubbooks néven az oldalamat, amire az egyik legjobb barátnőm bátorított. Előtte sokáig böngésztem a bookstagrammerek képeit, egészen addig eszembe nem jutott volna könyveket fotózni. Nagyon megtetszettek az alkotásaik, inspirálóan hatottak rám, ezért úgy döntöttem, hogy belevágok. Életem egyik legjobb döntése volt. Végre megtaláltam a tökéletes módját annak, hogy a kreativitásomat kiaknázva adjak hangot az olvasás iránti szeretetemnek. Arról nem is beszélve, hogy mennyi mindent adott nekem ez a közösség, és annak tagjai. A blogolás már csak hab a tortán.

2018 őszén raktam ki az első képemet, ami azt jelenti, hogy lassan három éve működök gubbooks-ként Instagramon. Hogy repül az idő?! Ezalatt alatt rengeteg fejlődtem a fényképezés terén, a lenti két képet nézve szerintem ezt nem kell magyaráznom. 😄


Az első pár hónapban nem volt semmiféle stílus, amit követtem volna. Jött, ami jött, nem ragaszkodtam színvilághoz, filterhez, emiatt kicsit kaotikus volt az oldalam, de akkor ez nem igazán foglalkoztatott. Viszont ahogy egyre jobban megismerkedtem mások oldalaival, ráeszméltem, hogy lehet ezt esztétikusabban is csinálni, igényem lett arra, hogy egységes feed-et építsek. Hosszú időn keresztül a fehér, világos, tavaszias hangulat fogott meg, imádtam ezt a stílust. Kisvártatva azonban kifogytam az ötletekből. Az állandó fehér háttér nem biztosított elég teret, túl korlátozottnak éreztem az alkotási folyamatot. A feed fontos, de azt szem előtt kell tartani, hogy az egységesség ne váljon unalmassá és ne menjen a kreativitás rovására. 2020 őszén nagyot változtattam. Már egy ideje szemeztem a vintage stílussal, jelenleg ebben érzem legkomfortosabban magam, teli vagyok ötletekkel, és elégedett vagyok a képeimmel. Ebben a bejegyzésben feltárom előttetek, hogy mi van az oldalamon látható képek mögött, hogyan lesz egy ötletemből elkészült fénykép.

A kulcsszó már elhangzott: ötlet. Erőltethetem a fotózást, ihlet nélkül sosem megyek semmire. Egy jó tanács: ha az általatok preferált stílus már csak kényszer, nem jut már eszetekbe semmi, akkor érdemes váltani. Nekem nagyon jót tett az őszi megújulás, merjetek ti is új dolgokat kipróbálni! Ne féljetek a fogadtatástól, nem a követőkért és kedvelésekért, hanem a saját szórakozásunkért csináljuk ezt mindannyian. 😉

Amint felgyullad a kis izzó a fejemben, mindig gyorsan feljegyzem, nehogy elfelejtsem (tapasztalatból beszélek sajnos :’D). A jó kép készítésének alapfeltétele a megfelelő világítás. Én a világos fotókat kedvelem, ezért a tél felér egy böjttel, mert olyankor a természetes napfény ritka kincs, amiért úgy kell könyörögni néha napján. Én kivétel nélkül, mindig természetes fényben alkotok, ez az egységességet is elősegíti.

Abból is látszik, hogy nem vagyok profi fotós, hogy nincsen semmilyen extra felszerelésem, az iPhone 8-as telefonom áll mindössze a rendelkezésemre, de én nem találok kivetnivalót a minőségben (remélem, más sem 😅).

Először mindig azt döntöm el, hogy hol fogom lőni a képeket, aztán a helyszínre hordok mindenféle kelléket. Próbálok odafigyelni arra, hogy bármit is pakolgatok a könyv mellé, az illeszkedjen a borító színvilágához, így harmonikus lesz a végeredmény. Ezután többféle kompozíciót is kipróbálok, és olykor meglepően szembetűnő változást lehet elérni egy-egy plusz virágszirommal vagy éppen egy gyűrött lepedővel a sarokban. Néha a legközönségesebb tárgy is jól mutathat egy képen, számomra ilyen meglepetés volt a dió vagy a gyufa. Járjatok nyitott szemmel!

Sokan azt gondolják, hogy a fotózási folyamat legnehezebb része maga a képkészítés. Valójában a szerkesztési feladat adja fel gyakrabban a leckét, legalábbis nekem. Én többféle képszerkesztőt használok, mindegyiket más okból. A KUNI alkalmazással filterezek, általában azzal állítom be a kontrasztot, fényerőt, árnyékokat stb. A PS Express egy Adobe applikáció, és véleményem szerint az a legjobb ingyenes szerkesztő telefonra, ezért, ha komolyabb utómunkálatokra van szükség, azt is igénybe veszem. Szerintem ezeket az alap szerkesztgetéseket mindenki ismeri, ami viszont sokak számára rejtély, hogy hogyan csinálom meg például azt, hogy ez a sárkány kirepül a könyv lapjai közül?

Ha tudnátok, milyen sokáig álltam tanácstalanul ezek előtt a menő képek előtt… Pedig olyan egyszerű. A PicsArt app rutinos használójaként már a legtöbb photoshop problémát meg tudom oldani, és sokkal egyszerűbben meg tudom valósítani az ötleteimet. Az a program zseniális, tele van hasznos funkciókkal, amiket élmény felfedezni. El kellett telnie egy kis időnek mire rájöttem, hogy mi mire való, de megéri energiát fektetni bele. Mondjuk könnyű csábításba esni, amikor a rengeteg funkció között válogat az ember, nekem is rendszeresen emlékeztetnem kell magam, hogy a kevesebb néha több. Egy kis photoshop nem árt, például az nagy segítség tud lenni, hogy nem kell lefőznöm egy kávét, ha szeretnék olyan képet csinálni, mert egyszerűen beleillesztem a csészébe. De a hangsúly mégis csak az eredeti képen legyen!

Mielőtt posztolok Instagramra mindig megnézem, hogy megfelel-e a szerkesztésem, azaz a korábbi képek színvilágához/fényerejéhez illeszkedik-e az új kép. A Preview App gyakorlatilag egy feed tervező, aminek hála nem egyszer derült fény kicsit pontatlan szerkesztésre, vagy a képbeállítással voltak gondok, mert az a nézet nem mutatott jól a többi mellett. Ha nektek is fontos az egységesség, használjátok bátran!

Így készülnek tehát a képeim. Hangsúlyozom, hogy ezek az én bevált módszereim, elképzelhető, hogy valakit pont nem érdekel a feed, és élvezi, hogy minden fotózás alkalmával mást próbálhat ki. Nem azt mondom, hogy ez a jó módja a képkészítésnek, de számomra ez jól működik. Remélem, sikerült inspirálnom titeket, és tudtam hasznos tanácsokat adni! Jó alkotást!😍

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Minden egy esküvővel kezdődik, majd minden egy esküvővel zárul...

Könyv a csodákról - Tökéletlen szentek

Olvasás 24 órán keresztül? - Readathon élménybeszámoló