A lowoodi árva

Amint megláttam a Menő Könyvek Örök Kedvencek sorozatának legújabb kötetét, tudtam, hogy a polcomon a helye! Jelenleg e sorozat négy részből áll, csodaszép egységes stílusban jelent meg Jane Austen tollából a Büszkeség és balítélet, valamint az Értelem és érzelem (most éppen ezt olvasom :)) és Choderlos de Laclos-tól a  Veszedelmes viszonyok. Sokak által kedvelt történetek, amik a világirodalom nagy sikerei közé tartoznak. Ha eddig valami csoda folytán elkerült téged a Charlotte Brontë alkotása, a Jane Eyre, olvass tovább, hogy megtudd, mitől olyan különleges, miért hódította meg annyi könyvmoly szívét.

Az árva Jane megtűrt oldalági családtagként él egy gazdag család otthonában, de hiába a fényűző környezet és a jómód, a szeretet és kötődés nélküli élet minden, csak nem csillogó. A fiatal kisasszony minden próbálkozása ellenére sem tudja elrejteni neheztelését eltartóira, viszonyuk megromlásával pedig még tovább mélyül a ház falain belüli feszültség és harag. Nem csoda, hogy a tarthatatlan állapot szülte kétségbeesésben és méregben olyan kényszermegoldás születik, ami teljesen megváltoztatja Jane életét. A kislány Lowoodba kerül egy nevelőintézetbe, ahol nagy megpróbáltatásokon kell keresztülmennie. Az elsőre kegyetlennek és borzalmasnak tűnő helyzet megalapozza jövőjét és sorsát, Jane akkor még nem is sejti, milyen kalandokban lesz része. De vajon hogy tud boldogulni egy éppen csak 20 éves fiatal lány a nagy világban minden támogatás nélkül, miközben csak magára számíthat?


Korábban már olvastam Emily Brontë-tól a szintén világklasszis Üvöltő szelek című regényt, viszont egyáltalán nem nyerte el a tetszésemet. Annak ellenére, hogy mennyien szeretik, konkrétan irtóztam a történettől és a karakterektől, bár az is lehet, hogy pusztán rossz időpontban vágtam bele. Ezután a tapasztalat után izgatott, ugyanakkor kissé szkeptikus voltam a Jane Eyre előtt, őrülten kíváncsi voltam, hogy a két testvér mennyire hasonló stílussal büszkélkedhet. Vajon a nagy elvárásaim miatt a Jane Eyre is kész szenvedés lesz vagy Charlotte Brontë írása ellen nem lesz kifogásom? Szerencsére az utolsó oldalra érve maximálisan elégedetten csuktam be a könyvet, mosolyogva értékeltem öt csillaggal ezt a csodaszép regényt.

„Én úgy látom, rövidebb az élet annál, hogysem érdemes legyen ellenszenv ápolására, méltatlanságok könyvelésére fecsérelni.”

Jane karaktere telitalálat. Számos ponton hasonlóságot véltem felfedezni közte és magam között, nagyon megkedveltem a lányt, akinek személyiségjellemzőivel és gondolataival tökéletesen tudtam azonosulni. Az alapvetően romantikus történet nem pusztán egy egyszerű szerelemi sztori – ha az lenne, nem vált volna halhatatlanná. Jane személyiségfejlődése hallatlanul érdekes és izgalmas, életének legmeghatározóbb éveibe nyerünk bepillantást. Ezalatt az idő alatt érik nővé a kislány, rátalál önmagára, szenvedélyeire, és tapasztalja meg az érzelmek elsöprő erejét. Minden megvan benne, ami egy kivételes fejlődésregényhez kell.

„Jane, te engedelmes, szorgalmas, önzetlen, hűséges, kitartó és bátor vagy; nagyon szelíd, egyben nagyon hősies; ne kételkedj tovább magadban (…)”

Ez az idézet hiánytalanul bemutatja Jane karakterét, jómagam pont ezek miatt kedveltem meg őt ennyire.

Az írónő stílusa is elvarázsolt. Külön kiemelném gyakori kiszólását az olvasóhoz. Ez az epikai eszköz egyáltalán nem tette mesterkéltté az elbeszélést, viszont hozzáadott egy kis pluszt, amivel meghitt és közvetlen légkört teremtett. Leírásai bámulatosan szépek, valóságosan megelevenedett előttem a regény világa. Ilyenkor érzem igazán, mit jelent az írók és a festők munkásságának párhuzamba állítása, mindig nagy öröm ilyen műveket olvasni.

A nagy terjedelem senkit ne ijesszen meg! Bő 600 oldalról beszélünk tele szenvedéllyel, bájjal, önismerettel és szerelemmel. A fordító munka kifogástalan, minden szó gyönyörködtet, élvezet elidőzni egy-egy mondat felett.

Azoknak ajánlom, akik kedvelik az igényes munkákat, szép megfogalmazást, és szívesen utaznának az időben. Felnyitja szemünket az emberi érzelmek örök érvényességére, mely történelmi kortól és életkortól egyaránt független. Rég éreztem ilyen kapcsolódást a múlthoz, remélem, titeket is legalább ennyire magába szippant majd a könyv.


Köszönöm a Menő Kiadónak a könyvet, e cikk a Prológus Örök kedvencek projektjére készült.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Minden egy esküvővel kezdődik, majd minden egy esküvővel zárul...

Könyv a csodákról - Tökéletlen szentek

Olvasás 24 órán keresztül? - Readathon élménybeszámoló