Hogyan válasszunk olvasmányt?

 


Nekem mindig nagy dilemmát okoz, hogy egy könyv befejezése után mihez kezdjek hozzá, és biztosra veszem, hogy mindenkinek adódnak nehéz pillanatai, amikor következő olvasmányt választ. Természetesen a cél az, hogy végül megtaláljuk az éppen testhezálló könyvet, amivel elégedettek leszünk, ez azonban nem mindig egyszerű feladat. Ez a bejegyzés arról fog szólni, hogy én mi alapján választom ki a könyveimet, és mi a jó döntés titka.

Első lépésként fontos tisztázni, hogy milyen műfajt szeretnétek olvasni. A legnépszerűbb kategóriákat már egy korábbi blogbejegyzésben összegyűjtöttem, úgyhogy azt is mindenképpen olvassátok el, ha bizonytalanok vagytok: https://gubbooks.blogspot.com/2019/06/konyvkategoriak-mufajok.html Én mindig meghatározom, hogy éppen milyen témájú könyvhöz van kedvem, ezt általában ahhoz igazítom, hogy a közelmúltban miket olvastam, mert igyekszem megtartani a változatosságot. Sokaknak vannak kiemelt, kedvenc műfajai, és mindig olyan történeteket választanak, én viszont az összeset ugyanolyan mértékben kedvelem, ezért a hangulatom szokta meghatározni a döntésemet.

Ezek után további jellemzőket kell figyelembe vennünk, viszont ezek fontossági sorrendje mindenkinél egyéni. Számít a terjedelem, ugyanis előfordul, hogy kifejezetten egy nagyobb lélegzetvételű sorozatot olvasnék, de olykor csak egy egyrészes sztorira vágyom, ami szintén lehet hosszabb vagy rövidebb.



Támpontot nyújthat a szerző is, egy korábbi olvasási élményre alapozva vagy mások tapasztalatai alapján is választhatunk, hiszen a történetet nagyban meghatározza az írói stílus, szóhasználat, aminek összhangban kell állnia az olvasóval. Ekkor kell eldönteni azt is, hogy magyar vagy külföldi könyvet veszünk a kezünk közé.

Habár én igyekszem ezt elkerülni, de bevallom, hogy rám a borító is hatással van. Ez elsősorban akkor befolyásol, ha megvásárolom az adott könyvet, mert akkor dekorációként is tekintek a kötetre, ez esetben pedig fontos, hogy az szép legyen. Ha e-book olvasón olvasok vagy könyvtárból kölcsönzök, akkor ez nem számít, titeket is arra buzdítalak, hogy ne ez alapján ítéljetek meg egy könyvet.



Ha már konkrét alternatívák között kell dönteni, célszerű részletesebb információt gyűjteni a kötetekről. Én mindig a
https://moly.hu/ oldalon nézek szét először, mert ott más olvasók értékeléseit is elolvashatom. Én is mindig írok pár rövid mondatot az általam olvasott könyvekről, ha érdekel titeket, ezen a linken megtaláljátok a profilom: https://moly.hu/tagok/gubbooks . Fontosnak tartom a megbízható forrást, mert különben könnyen beleszaladhattok spoilerekbe, amik tönkretehetik az élményt. Én az instagram oldalamon és a blogomon is ezt figyelembe véve írom a véleményeimet, bátran olvashatjátok az ajánlókat, mert nem tartalmaznak cselekményleírást.

Ha ezeken a lépéseken végigmentek, jó eséllyel megtaláljátok a tökéletes könyvet. Persze előfordul, hogy néha olyan kötettel találkozunk, ami mégsem az igazi, de nálam ez ritkaságszámba megy, mert ez a választási módszer nekem teljesen bevált. Remélem, hogy tudtam nektek segíteni, és alkalmazva mindezt ti is el tudjátok kerülni a nem hozzátok való könyveket.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Minden egy esküvővel kezdődik, majd minden egy esküvővel zárul...

Könyv a csodákról - Tökéletlen szentek

Olvasás 24 órán keresztül? - Readathon élménybeszámoló