Rajtam kívül - könyv a fiatalságról

Milyen élete lehet egy éppen a felnőtt korba lépő végzős srácnak? A bajkeverő és nőcsábász hírében álló Fodor Márk első ránézésre egy megbízhatatlan és haláli laza fiatalnak tűnik, de mit mindannyian tudjuk, nem minden az, aminek látszik. Az utolsó gimis nyári szünet hónapjai alatt megismerkedik Rózival, akivel kellemesen eltöltenek egy közös estét, és egyikük sem gondolja, hogy a dologból kialakulhat bármi több. De minden megváltozik, amikor egy hónappal később a tanév első napján a lány váratlanul betoppan Márk osztálytermébe. Tehetnek úgy, mintha semmi nem történt volna? Egyáltalán akarnak úgy tenni?

A Tilos az Á kiadó mindig meg tud lepni. A Rajtam kívül fülszövege alapján nem számítottam áttörőélményre, mert tartottam a klisés és fantáziátlan tinidrámától. Márk alakja azonban eloszlatta a kételyeimet és szerencsére pozitívan csalódtam.

Az alaptörténet valóban egy agyonrágott sztorit sejtet, de amint megismerkedünk a karakterekkel és a főszereplő személyiségével egyértelművé válik, hogy sokkal több minden lapul a felszín alatt. Márk tipikusan az a fiú, aki annak ellenére, hogy szenved és küzd a problémáival, álarcot visel. Egy olyan 18 éves álarcát, akit nem érdekel semmi, nincsenek mély érzései, csajozik és a haverjaival lóg. Mégis, ha egy kicsit jobban megismerjük őt, világossá válik, mennyire különleges fiatalember, amiről a barátai megválasztása is árulkodik.. Az abszolút nem mindennapi mellékszereplők felnyitják az olvasók szemét az emberek sokféleségére és kulcsfontosságú üzenetet közvetít társaink elfogadásáról. (A kiadó többi könyvére is jellemző ennek a témának a kihangsúlyozása, ezért is tisztelem annyira a munkásságukat.)

„Nincs olyan, hogy mindent kibírni. És nem is kell.”

A modern és humoros hangnem miatt a fiatalabb, gimis korosztály biztosan élvezetes olvasmánynak találná. Alapvetően nem kedvelem a káromkodást a könyvekben, de úgy érzem, hogy Nyulász Lelle mesteri érzékkel használta ezen kifejezéseket, és ezáltal a regény nem vesztett a színvonalából, sőt, hatásosabbá tette a mondanivalót. Összességében a cselekmény vezetése és az elbeszélésmód nem hagyott kívánnivalót maga után.

Rég fordult elő velem, hogy egy nap alatt elolvastam egy könyvet, de a Rajtam kívült egyszerűen nem tudtam letenni, pár óra leforgása alatt a végére értem. A karakterek nagyon a szívemhez nőttek, sajnálom, hogy mindössze szűk 200 oldal erejéig élvezhettem a társaságukat. Elsősorban a 16-25 éves korosztálynak ajánlom, azoknak, akik szeretnének a felnőtté érés folyamatáról és az ezt övező belső harcokról olvasni fűszerezve egy kis romantikával és családi drámával.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Minden egy esküvővel kezdődik, majd minden egy esküvővel zárul...

Könyv a csodákról - Tökéletlen szentek

Olvasás 24 órán keresztül? - Readathon élménybeszámoló