Így olvastam 2022-ben
Nem szoktam konkrét olvasási célokat
kitűzni, mert nem szeretném, hogy a maximalizmusom és a teljesítmény kényszerem
megfossza a hobbimat az élvezettől, ennek ellenére minden évben lebeg egy szám
a szemem előtt, ami nem más, mint a 100-as. 2021-ben sikerült 100-nál is több
könyvet elolvasnom, 2022-ben azonban nem tudtam elérni ezt a mennyiséget. Tekintve,
hogy milyen mozgalmas évem volt, ez egyáltalán
nem meglepő. A körülményekhez képest így is roppant elégedett vagyok, ugyanis 93
könyvvel és 32.386 oldallal zártam az évet.
A következőben megmutatom a havi kedvenceimet, amelyek
közül az év könyvét is kiválasztottam!
Január – Daniel Keyes: Virágot Algernonnak
Újraolvasva is elképesztő
ereje van ennek a könyvnek. Charlie sorstörténete kissé bizarr és
valószínűtlen, de éppen ez ragadja meg annyira az olvasó figyelmét. Vajon jó
ötlet beleavatkozni az emberi természetbe? Honnan tudhatja bárki, hogy az
“okosak” jobb életet élnek, mint a “buták”? Charlie belső kalandja elképesztő. A könyv során az érzelmek széles
skáláját átéli: boldogságot, szerelmet, büszkeséget, haragot, magányt és
csalódottságot. Bátorsága példaértékű, kitartása és jó szíve intelligenciájától
függetlenül teszi őt értékes emberré.
Február – Gárdonyi Géza: Ida regénye
Nem számítottam
rá, hogy ennyire tetszeni fog Gárdonyi regénye, mert korábban csak az Egri
csillagokat olvastam tőle, ami annyira nem nyűgözött le, de ez lehet, hogy a
kötelező olvasmány jellegéből adódott. Az egyik legbájosabb romantikus
történet, amit valaha a kezembe vettem, ráébresztett a szerelem örök érvényű voltára,
amely mindig is jelen volt, és mindig is jelen lesz életünkben. Az alaptörténet kreatív, ötletes és humoros, a Bridgerton család első
részét idézte fel bennem.
Március – Guillaume Musso: Ott leszel?
A szerző
zsenialitása mindig is lenyűgözött. Történetmesélése alapos, megfontolt,
imádom, hogy finom humorral oldja a feszültséget, amire ezúttal is nagy szükség
volt, mert az Ott leszel? kivételesen érzelmes és drámai. Nagy szerepet
kap benne a szerelem és a barátság létfontosságú jelenléte egy ember életében,
a főszereplőn keresztül pedig megtapasztalhatjuk, milyen érzés olyan döntéshelyzetekbe
keveredni, amelyeken saját boldogságunk áll vagy bukik, a tökéletes megoldás
pedig nem létezik.
Április – Szabó Magda: Abigél
Nem számítottam
rá, hogy ennyire tetszeni fog az Abigél, miután olvastam már Szabó Magda
tollából. A szerző korábbi művei nem voltam rám olyan nagy hatással, Vitay
Georgina története azonban annál inkább! A kis pesti lány intézetbe kerülése a
második világháború háború kellős közepén egy remek alapsztori, Szabó Magda
pedig kihozta belőle a maximumot. A háborús körülmények adta komor
hangulatot ellensúlyozták a diákélet mulatságos epizódjai, a lányok
bajtársiassága és az osztály tagjait összekapcsoló testvériség. Csodás élmény
volt!
Május – Guillaume Musso: A brooklyni lány
Már azt hittem,
mindent láttam Musso-ból, aztán jött A brooklyni lány. Ezúttal hiányzott
a szokásos misztikus szál, és a gyakran középpontba kerülő romantika se kapott
nagy szerepet. Bár utóbbi a karakterek motivációit nagyban meghatározta, ez a
könyv ízig-vérig krimi. Bravúros nyomozás, gyilkossági ügyek, emberrablás,
politikai intrikák… A tökéletes recept egy fordulatos regényhez. Musso precíz
történetmesélése lehengerlő, nem is beszélve a totálisan váratlan
végkifejletről, amin tátva maradt a szám. Tiszta szívből ajánlom, de
készüljetek fel egy ridegebb, a világ és az emberek sötét oldalát mutató
olvasmányra, ami nem kíméli sem az idegrendszert, sem az érzelmeket.
Június – Sally Rooney: Normális emberek
Nem mindennapi történet két nem mindennapi ember se veled-se nélküled viszonyáról. Mi a barátság, mi a szerelem, mit jelent felnőni és legfőképp mi az, hogy normálisnak lenni? “Nem tudom, miért nem lehetek olyan, mint a normális emberek.” A hétköznapi problémák és a nem hétköznapi helyzetek érdekfeszítő cselekményt eredményeztek, amelyet elsősorban a két főszereplő feszült és bonyolult kapcsolati dinamikája alakít. A szerző stílusát és elbeszélésmódját nem olyan könnyű megszokni. A párbeszédekhez nem használ kötőjeleket, a humora furcsa, a szituációk olykor morbidak, de szerintem éppen ezek teszik különlegessé az olvasási folyamatot. Merjetek belevágni!
Július – Donna Freitas: Rose Napolitano kilenc
élete
Donna Freitas könyvében a címszereplő kilencféle sorsát ismerhetjük meg. A különböző életek közös pontjaként jelenik meg az anyaság, a szülőkhöz való kötődés, a megcsalás, a házasság nehézségei és a barátság meghatározó szerepe. Roppant elgondolkodtató a regény, hála a változatos szituációknak, amik rávilágítanak a jövő kiszámíthatatlanságára. Ez egyszerre töltött el izgalommal és némi aggodalommal, de feltöltődve és reménnyel telve érkeztem az utolsó oldalakhoz. A fejezetek megszerkesztése kicsit kaotikus, Rose különböző életeinek történései nehezen követhetők, szívesebben olvastam volna életek szerint tagolva.
Augusztus – Jennifer L. Armentrout: Vérből és
hamuból
Különleges
fantasy kötet, ami abszolút a Trónok harca szériát idézte fel bennem.
Nagyon tetszett a szerző által felépített világ, és bár feltűnően hasonlított Sarah J. Maas stílusához, mégis sikerült újat alkotnia. A főszereplő alakja nagyon közel
került a szívemhez, a 18 éves Poppy ugyanis nem egy átlagos tinédzser életét
éli. Kiválasztottként büszkének kéne lennie magára, de a királyságban
kitüntetett szerepe sokkal inkább börtönbe zárja. Új testőrének felbukkanása az
utolsó csepp a pohárban. Miután megismerkedik Hawke-kal, nem tudja tovább
kordában tartani valódi személyiséget, és a királyság valósággal lángba borul…
Szeptember – Sophie Villard: Madame Exupéry és
az égbolt csillagai
Több okból is
nagyon kíváncsi voltam az Antoine de Saint-Exupéry feleségéről szóló kötetre.
Az utóbbi időben igazán megkedveltem a regényes formában feldolgozott életrajzi
írásokat, ráadásul A kis herceg elragadó meséje a valaha volt kedvenc könyveim
közé tartozik. A Madame Exupéry és az égbolt csillagai nem okozott
csalódást, csodás élményt tudhatok magam mögött. Érzékeny hangvétele mélyen
megérintett érzelmileg, és bár viszonylag sok szomorú részlet van benne, mégis
derűs nyomot hagyott bennem. A szereplők által képviselt életszemlélet és a
mondanivaló kivételesen szép, a romantikusabb alkatoknak csak ajánlani tudom!
Október – Böszörményi Gyula: A hullaházi
skandalum
Bár A Barnum-rejtély
annyira nem nyűgözött le, A hullaházi skandalum megvett magának! Rém
izgalmasnak találtam a történetet, a krimi szállal nagyon elégedett voltam, az
egyedi Böszörményi-stílus pedig tovább fokozta az élményt. Az
Ambrózy-sorozatban leginkább a történelmi hitelesség nyűgöz le, a precizitás és az alapos munka ezúttal sem maradt el. Hiányozni fog a könyvsorozat, már most azon
gondolkozom, mikor tartsak újraolvasást. :)
November – Gabrielle Zevin: Világépítők
Nem fűztem nagy
reményeket a könyvhöz, a fülszöveg alapján egy kissé klisés romantikus történetre
számítottam, ami könnyed szórakozást nyújt majd, de nem hagy majd bennem mély
nyomot. El nem tudom mondani, mennyire hatalmasat tévedtem, és nagyon örülök, hogy
a kezdeti benyomásom nem tántorított el az olvasástól. Egy megindító és
inspiráló élményben volt részem, amely sokáig elkísér majd az utamon. A
történet alapvetően a videojátékok világáról szól, de valójában sokkal mélyebb
gondolatok húzódnak meg a sorok mögött az életről, családról, barátságról, és legfőképpen önmagunk felfedezéséről.
December – Colleen Hoover: All your perfects
Mindig is tudtam,
hogy Colleen Hoover nagyszerű írónő, de ez a könyv végképp meggyőzött
zsenialitásáról. Rég olvastam ilyen szép és megható romantikus történetet,
Quinn és Graham nagyon a szívemhez nőttek, együtt izgultam végig velük minden
oldalt. A cselekmény kiszámíthatatlan, tele van meglepetésekkel és érzelmekkel,
amik teljesen a maguk alá gyűrtek.
A havi kedvencek alapján az év legkiemelkedőbb
könyve címet a Rose Napolitano kilenc élete nyerte el! * taps és ujjongás *
Így olvastam
tehát 2022-ben, mindenkinek könyvekkel teli szép új évet kívánok, és remélem,
hogy 2023-ban is olvastok velem tovább!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése