Olvass Most! - Musso legújabb regénye

A Park Kiadó legfrissebb Musso-regényét volt lehetőségem már a megjelenés előtti hetekben olvasni, amiért nem győzök elég hálás lenni a kiadónak. Az író eddig általam olvasott történetiről már írtam korábban egy bejegyzést, amiben bemutattam a stílusát, illetve röviden felvázoltam egyes köteteinek alapját, ha kíváncsiak vagytok rá, ezen a linken elérhetitek: https://gubbooks.blogspot.com/2021/02/olvassunk-egyutt-musso-t.html

Kíváncsian vártam, mit tartogat a legújabb könyv. Lesz-e részünk a megszokott Musso-élményben, azaz abban a tipikus leesett-az-állam érzésben, ami jellemző történetvezetésére, vagy ezúttal valami mással lep meg minket? Tartsatok velem, és kiderül!

Történetünk főszereplője Arthur Costello, aki ránézésre egy teljesen átlagos férfi. Jó kiállású, fiatal orvos, előtte az egész élet, mégis mi állhatna az útjába? Egészen addig meg sem fordul a fejében, hogy bármi borzalmas történhet vele, amíg apja rá nem hagyja a 24 Winds Lighthouse névvel ellátott világítótornyot. Arthur olyan titokra bukkan az elhagyatott épületben, ami egész életére hatással lesz, megbélyegzi őt, ellehetetleníti, hogy normális hétköznapjai legyenek. Attól a pillanattól kezdve nem hagyja nyugodni a kérdés:

„Hogyan lehet a sors olyan kegyetlen, hogy ezt a büntetést mérte rám?”

 Ez különösen akkor válik nehézzé számára, amikor megismerkedik egy nővel. Lisa színészetet tanul, emellett egy bárban dolgozik, hogy a tandíj kifizetése ne okozzon nehézségeket. Elfoglalt napjai kellős közepébe csöppen bele a férfi, aki magával hozza mindazt, amit a világítótoronyban tett látogatása óta cipel a vállán. Arthur évente csak egyszer képes Lisával találkozni. Fenntartható így egy kapcsolat? És mindenekelőtt kiderül valaha, miért történt Arthurral az, ami, és véget lehet vetni az „átoknak”?

Direkt vagyok ilyen titokzatos, ugyanis nem vagyok hajlandó bármilyen apró részletet elárulni a cselekményből, mert ha ezt tenném, megérdemelném, hogy az történjen velem, ami Arthurral. Márpedig azt senkinek sem kívánom… Az első csavar – ami tulajdonképpen nem is csavar, hanem maga az alapötlet – már a könyv első ötven oldalában lesokkolja az olvasót. (Szerintem az eddigiek alapján mindenki kitalálta, hogy a világítótornyos incidensről van szó.) Ami ezután következik, az csak hab a tortán. Feszült tempójú a cselekmény, tapinthatóvá válik a karakterek félelme, amit a kiszámíthatatlan és bizonytalan jövő idéz elő bennük. És ha már a fordulatokról beszélünk: a végkifejlet valami elképesztő. Be kell vallanom, hogy az elején gondban voltam, mert úgy éreztem, hogy ez nem éppen a legjobban sikerült regény az írótól, mert kiszámítható. Elhittem, hogy tudom, hova fut ki az egész. Hát… Teljesen félrevezetett, és innen is bocsánatot kérek Mussotól a feltételezésért, hogy egyszerű történetet írt.

„(…) mindig készülj fel minden eshetőségre, mert az élet már csak ilyen: hajlamos gonosz tréfát űzni az emberrel.”

(de ebben az esetben az élet helyére nyugodtan helyettesítsétek be Guillaume Musso nevét)

A fejezetek nagyon rövidek. Ez elsőre szokatlan volt ugyan, de már több hasonló könyvet olvastam, és rájöttem, hogy megvan az előnyük a kis terjedelmű blokkoknak. Először is, amiért ilyen sok minden történik, ráadásul elég gyorsan, hagy némi gondolkodási és feldolgozási időt az olvasónak, mielőtt megint ránk zúdulnak a következő rész eseményei. Másrészt, az állandó megszakítás remekül érzékelteti, hogy milyen kényes szituációba keveredtek szereplőink. A gyors változások mindenkit megviselnek, így olvasva is ezt a hatást keltik a tömör fejezetek. Éppen emiatt tudtam százszázalékosan beleélni magam a történetbe, ami csak dobott az élményen.

Az egyes karakterek hétköznapi emberek, akik akár szembe is jöhetnének velünk az utcán, ez nagyon valószerű jelleget kölcsönzött a könyvnek. Ez azért furcsa, mert szerintem a Holnap című könyv mellett ez a leginkább elrugaszkodott az alapsztori tekintetében. Jóval misztikusabb, és kicsit a krimi jellegéből is veszít, súrolja azonban a lélektani kategória határát, mivel nagy hangsúlyt fektet a szereplők személyiségének vizsgálatára, jellemük elemzésére. Ez az újszerűség mindenféleképpen előnyére vált, rengeteg klassz idézetet ragadtam ki a sorok közül, ezeket megnézhetitek a molyos könyvadatlapon: https://moly.hu/konyvek/guillaume-musso-most/idezetek

Akik eddig is nagy rajongói voltak az írónak, garantáltan imádni fogják a Most! című regényt, garanciát vállalok az élményért. Ha eddig nem ismerted a szerző munkásságát, azt tanácsolom, hogy a fentebb linkelt bejegyzésem után válassz tőle valamit, mert ha valaki egyszer beleszeret a könyveibe, onnantól az összeset el akarja majd olvasni!

https://park.libricsoport.hu/fooldal/konyvek/most/

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Minden egy esküvővel kezdődik, majd minden egy esküvővel zárul...

Könyv a csodákról - Tökéletlen szentek

Olvasás 24 órán keresztül? - Readathon élménybeszámoló