Bullet journal rutinom

A Miért kezdd el már ma a saját bullet journal naplód? első és második része minden idők legnézettebb írásai a blogom másfél éves történetében. A nagy érdeklődésre tekintettel és az olvasók kérésére döntöttem úgy, hogy folytatom a rovatot. Köszönöm a sok támogatást és a kedves szavakat! :)

Ma arról fogok nektek mesélni, hogy pontosan hogyan néz ki nálam a naplózás folyamata. Sokan meglehetősen bizonytalanok azt követően is, hogy belevetik magukat a bujo módszer rejtelmeibe. Nem elég elszánni magad és megvenni a füzetet, ki is kell tartani mellette. A hosszú távú kielégítő eredmény a rendszeresség függvénye. Az a célom, hogy felnyissam a kételkedők szemét a naplóvezetés pozitívumaira és könnyedségére. Meglátjátok, nem is olyan nehéz.

Vágjunk is bele!

Én általában fél évre előre tervezem meg az oldalaimat. Ez a havi és heti tervezőket, valamint az olvasás és költségvetésem követését szolgáló lapokat jelenti. Ezt a rutint az egyetem miatt alakítottam így ki, mivel szorgalmi időszakban legtöbbször nincs elég időm a blog és a könyves instagram mellett még a bullet journal rajzolással is foglalkoznom. A nyári és téli hónapokban töltöm vele a legtöbb időt, így a mozgalmasabb heteimben már kéznél vannak a kész naptári oldalak.



Gyakran iktatok be tematikus oldalakat a hónapok közé. Ez általában a két félév között gyűlik össze, amikor éppen nem rajzolok havi tervezőt, de az alatt az idő alatt rengeteg egyéb ötletem támad, amit szeretek rögzíteni. Mi az a tematikus oldal? Lényegében, bármi, ami nem „naptár”. Az olvasás és költségvetés követő lapok is tematikus oldalnak számítanak, csak én azt havi szinten beiktattam a naplóba. Ezen kívül szoktam vezetni hála naplót, recenzió követőt, könyves listát, külön oldalt a blogos ötleteimnek, minden év végén és elején záró és nyitó gondolatokat vetek papírra, de egyszerű napló oldalakat is találni a füzetemben, ahova rövidke bejegyzéseket készítek. Utóbbira általában akkor van szükségem, ha stresszes vagyok, izgulok valamin, vagy túl sok feladat nyomja a vállamat. Mindenkinek javaslom a „kiírom magamból” meditációs gyakorlatot, ami bámulatosan fel tudja oldani az emberben a feszültséget.


A követhetőség és a káosz elkerülése érdekében minden füzetem elejét egy tartalomjegyzékkel kezdem, ahova oldalszámokkal rögzítem, hogy mit hol találok a naplóban.  Így nem kell soha azon aggódnom, hogy éppen a következő hónapot kellett volna kezdenem, pedig én le akartam írni egy szimpatikus könyvrészletet, de ez megborítaná a rendet. Éppen ez az, amit a bujo módszer el akar kerülni. A naplód arra való, hogy általa kiteljesedj, nincsenek szabályok, nincs olyan, hogy „így kéne csinálnom”. Ezért sem szeretem, amikor valaki naptárként azonosítja a bullet journalt. A naptár funkció csak egy része az egész életmódot átformáló eszköznek.

Mennyi időt szánj rá? Amennyi jól esik! Én reggelente és esténként is szeretem átlapozni, és mindig könyvjelzővel jelölöm az aktuális heti tervező oldalát, ahol a to do listám és a hangulat követőm is van. Ezeket naponta frissítem, rögzítem, mennyi pénzt költöttem, hány oldalt olvastam, ha közben ötletem támad, nyitok egy új tematikus oldalt a következő szabad oldalon. A rajzolás a legidőigényesebb a bujo módszerben, de ez is attól függ, mennyire fontos számodra a díszítés. Ha kreatív oldaladat is szeretnéd megvillantani, akkor több óráig is eltarthat egy hónap megrajzolása, de nekem az utóbbi időben jobban megtetszett a minimalista stílus. Egyszerű fekete vonalazást és egy-két színt használok, így egy komplett hónap előkészítése nagyjából harminc percet vesz igénybe. Gyakran még szomorkodom is, ha végzek vele. :)

Remélem, sikerült eloszlatnom a kételyeiteket, és ezután extra lelkesedéssel álltok hozzá a bullet journalotok elkészítéséhez. Ha kérdésetek van, bátran vegyétek fel velem a kapcsolatot! És ne feledjétek, a módszer lényege a személyre szabás, senki nem fogja tudni megmondani, hogyan kell csinálnod, neked kell rájönnöd arra, hogy szolgál téged a leghatékonyabb módon. Ez a cikk is csak mankó, nem szabálykönyv, merjetek kipróbálni új dolgokat, kísérletezzetek és kezeljétek úgy a bujot, mintha a legjobb barátotok lenne!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Minden egy esküvővel kezdődik, majd minden egy esküvővel zárul...

Könyv a csodákról - Tökéletlen szentek

Olvasás 24 órán keresztül? - Readathon élménybeszámoló