Elérkeztünk ennek a furcsa évnek a
végéhez, bevallom, hogy nem ilyen esztendőre számítottam tavaly ilyenkor…
Szerintem mindenki egyetért velem abban, hogy 2020 még sokáig erőt próbáló időszakként
fog az emlékezetünkben élni, de hátha 2021-ben máshogy alakul az életünk.
Persze, ahogy mondani szokás, minden rosszban van valami jó. Idén hihetetlen
mennyiségű könyvet olvastam el, ami egyértelműen segített átvészelni ezt a
feszült és aggodalmakkal teli évet.
117 könyvvel zártam 2020-at, ami 43 990 oldalt jelent. Még én is meglepődtem ezen az őrületesen nagy számon, amikor
összessítettem az évet, és igazából nem is értem, hogy volt energiám ennyi
olvasásra, miközben elég sűrű hónapok vannak a hátam mögött, hiszen – a helyzet
ellenére is – idén nagyon sok változás következett be az életemben.
Arra gondoltam, hogy ebben a
bejegyzésben bemutatom nektek a 12 kedvenc könyvemet 2020-ból, minden hónapból kiválasztva
a legkiemelkedőbb kötetet.
1. Január: Pierce Brown: A sötétség kora I-II.
A Vörös lázadás sorozat a top3
kedvenc könyvem listán is szerepel, ezért amikor megjelent az újabb része, nem
volt kérdés, hogy azonnal beszerzem. Miután újra elolvastam a korábbi köteteket,
elérkeztem A sötétség korához, ami olyan nagy terjedelmű, hogy a kiadó
kénytelen volt két könyvbe szedne, hogy ne legyen olyan vastag. A majdnem 900
oldalas történet méltó folytatásnak bizonyult, tele izgalommal, váratlan
fordulatokkal, egyszerűen imádtam. Már most izgatott vagyok az ezután következő
hatodik rész miatt, de sajnos arra még várni kell egy kicsit. Ha felkeltettem az
érdeklődéseteket a sorozattal kapcsolatban, ezen a linken megtaláljátok
értékelésemet: https://gubbooks.blogspot.com/2018/12/pierce-brown-voros-lazadas-sorozat.html.
2. Február: Kertész Imre: Sorstalanság
Végzősként februárban a kötelező
olvasmányok között szerepelt ez a regény, ráadásul a szóbeli tételek egyike is a
Sorstalanságról szólt, ám én nem kizárólag ezért olvastam el a művet. Kicsit
tartottam tőle, hiszen a holokauszt nem tartozik a legkellemesebb témák közé,
engem kifejezetten érzékenyen érint ez a történelmi időszak. Mégis kíváncsi
voltam, hogy fogom bírni Nobel-díjas szerzőnk nagy sikerű művét. Nem gondoltam
volna, hogy ennyire nagy hatással lesz rám a könyv, ami teljesen más
megközelítésből szemlélteti a koncentrációs táborok valóságát. Én mindenkinek
ajánlom, aki szeretné szélesíteni a tudását a második világháború
zsidóüldözésével kapcsolatban, ami az egész emberiség történetének egyik
legnagyobb csapásának tekinthető.
3. Március: Delia Owens: Ahol a folyami rákok énekelnek
A nagy népszerűségnek örvendő regény
az én szívembe is belopta magát. A történet egy egyszerű, szegény kislányról
szól, aki próbál egyedül boldogulni az életben, s eközben megismerkedik a felnőtté válás folyamatának nehézségeivel is, többek között az előítéletekkel, a szerelemmel,
a magánnyal és a megélhetési problémákkal is. Ami igazán különlegessé tette a
könyvet számomra, az a természethez való közelsége volt, hiszen főszereplőnk
egy mocsaras partvidéken él, ahol élete összefonódik a láppal és az élőlényekkel.
A fejlődésregényekhez sorolnám, amibe vegyül egy kis romantika és krimi szál
is.
4. Április: Böszörményi Gyula: A Rudnay-gyilkosságok
Az Ambrózy báró sorozat a 2020-as
évem fénypontja. Böszörményi stílusa meglepő hasonlóságokat mutat az egyik
leginkább kedvelt írónőm, Agatha Christie elbeszélésmódjával, a magyarországi
környezet miatt pedig nagyon közel került hozzám a történet. A második része, A
Rudnay-gyilkosságok lett az egyik kedvenc részem, különösebben nem tudnám
megmondani ennek okát, de ez ragadott magával leginkább. Az egész sorozatot
Mili kisasszony és Ambrózy Richárd karaktere szerettette meg velem, kettejük
alakja ikonikussá vált, kiknek kapcsolata is felettébb szórakoztató.
5. Május: Jojo Moyes: Mióta megszerettelek
Alig tudtam kedvencet választani
májusban, mert ebben a hónapban olvastam a legtöbbet (15 könyvet), végül
azonban Jojo Moyes regényére esett a választásom, ami a Mielőtt megismertelek című
romantikus művének a harmadik része. A főszereplőt egyszerűen imádon, Lou
annyira bájos és annyira igazi, hogy végig olyan érzésem volt, mintha a
történet konkrétan bárkiről szólhatna a hétköznapokból. Nagyon jókor jutott el
hozzám a könyv, hihetetlenül inspirálóan hatott rám az üzenete, miszerint az
akadályok nem szabad, hogy megállítsanak minket, és meg kell ragadni az élet
lehetőségeit, minden félelmet és aggodalmat kiszorítva tudatunkból. Azóta is
sokszor eszembe jutott.
6. Június: Colleen Hoover: November 9.
Colleen Hoover is a kedvenc szerzőim
egyike, nagyon szeretem, ahogy ír, a stílusa mindig levesz a lábamról, és a
November 9. esetében sem volt ez másként. Az alaptörténet egyből megfogott,
melynek lényege, hogy két főszereplőnk minden évben november 9-én találkozik,
miközben egész évben nem veszik fel egymással a kapcsolatot. De vajon mi lesz
ebből? Tele van szenvedéllyel, romantikával és persze a felszín alatt számos titok
is meglapul, amik mindent megváltoztathatnak. A romantikus könyvek kedvelőinek
csak ajánlani tudom.
7. Július: Hyeonseo Lee: A lány hét névvel
Szerintem ezt a művet mindenkinek el
kéne olvasnia. Az írónő személyes történetét meséli el arról, hogyan szökött
meg Észak-Koreából, amely napjainkban is diktatórikus államként működik.
Közvetlen hangvétellel, hitelesen számol be a mindennapokról, a zsarnokságról
és a nehézségeiről, amik keservessé tették útját. Hyeonseo Lee példaképpé nőtte
ki magát a szememben a kitartása és bátorsága miatt, emellett pedig hasznos
ismeretekkel gazdagodtam Észak-Koreáról.
8. Augusztus: Victor Hugo: A párizsi Notre-Dame
Egy igazi klasszikus vált augusztusi
hónapom kedvencévé, amit már régóta terveztem elolvasni, de terjedelme és
régies nyelvezete sokáig elbátortalanított. A nyáron azonban sikerült rávennem
magam, hogy belekezdjek, amit egyáltalán nem bántam meg. A leírásai,
történetmesélése elkápráztatott, olyan érzés volt, mintha időutazáson vettem
volna részt az 1482-es év Párizsába. Páratlan pontossággal tárta szemem elé azt
a világot. Gyakran kiszól az olvasóhoz, ami rendkívül közeli kapcsolatot teremt
az író és az olvasó között, a narrációt remekül alkalmazza a szerző. Quasimodo
emblematikus alakja mögött számos morális kérdést boncolgat, elsősorban az
egyén önmegvalósításáról, a külsőségek fontosságáról, ami napjainkban is
meghatározó téma.
9. Szeptember: Fábián Janka: A könyvárus lány
A mű történelmi
hátterét az 1956-os forradalom és szabadságharc, valamint az azt követő feszült
hidegháborús politikai helyzet adja. Rajongok a történelemért, lehet, ezért is
tetszett annyira a könyv, ami egy magyar kislány, Julcsi sorsán keresztül
mutatja be, hogy ez az időszak milyen hatással volt az egyének életére.
Főszereplőnk is kénytelen volt elhagyni hazáját, ezért a könyv középpontjában a
hazaszeretet és a honvágy áll. Remekül tudtam azonosulni Julcsi karakterével, aki
azzal került hozzám igazán közel, hogy ő maga is a könyvek szerelmese, ez a
motívum pedig végig jelen van a történetbe.
10. Október: Saul Austerlitz: A Jóbarátok generáció
A Jóbarátok a
mindenkori kedvenc sorozatom, ezért nagy élmény volt számomra, hogy betekintést
nyertem a kulisszák mögé, és ennyi érdekességet olvashattam a forgatásról, a színészek
válogatásáról, az írói munkáról. Ha kíváncsiak vagytok hosszabban kifejtett
véleményemre, olvassátok el a korábbi bejegyzésemet, amiben mind a könyvet, mind a
sorozatot népszerűsítem:
https://gubbooks.blogspot.com/2020/11/van-ami-orok-jobaratok-generacio.html.
11. November: Colleen Hoover: Verity
És ismét
megjelenik Colleen Hoover. Ennél egyértelműbb bizonyítéka szerintem nem is
lehetne annak, hogy mennyire kedvelem az írónő írásait. Ez a regénye azonban
kicsit más, mint a korábbi történetei, mert az erotika és a romantika szála
mellett a thriller és a krimi jellegzetességei is megjelennek, amitől a
cselekmény hátborzongatóan izgalmassá vált. Remélem, hogy a jövőben még
olvashatok hasonló könyvet a szerző tollából.
12. December: Karinthy Frigyes: Karácsonyi társasjáték
Ha már
december, akkor eljött az ideje a karácsonyi könyveknek is. Erről is írtam már
a blogomon, ha érdekel titeket, hogy milyen ünnepi történeteket olvastam 2020
decemberében, kattintsatok ide: https://gubbooks.blogspot.com/2020/12/mit-olvassatok-karacsonykor.html.
Ezek közül került ki a hónap kedvence is, ami nem más, mint Karinthy írásainak
válogatása. Ebben a gyönyörű kiadásban novellákat, cikkeket olvashatunk a
szerzőtől, aki híres humoráról, így nagyon sokat nevettem olvasás közben.
Karinthy bearanyozta napjaimat, miközben az adventi várakozás izgalmát is
fokozta.
12 hónap, 12
kedvenc könyv. Nem volt egyszerű kiválasztani ezen a listán szereplő köteteket,
mert ez az év könyvek szempontjából nagyon szerencsésen alakult, szinte minden
tetszett, amit olvastam. Remélem, hogy 2020-as kedvenceimet ti is elolvassátok
egy nap, és mindenkinek könyvekben gazdag 2021-et kívánok!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése